„Chleba naszego powszedniego…” -wędrówka po zbożach, cz. IV.

„Chleba naszego powszedniego…” -wędrówka po zbożach, cz. IV.

Dziś już przed ostatni wpis o zbożach, nasza wędrówka po nich dobiega powoli końca. Przedstawiam Wam… 

Gryka — rdestowate.

Pseudo zboże. Inna nazwa Hreczka.

Pierwsze uprawy szacuje się na ok.2 000 lat p.n.e. Ma krótki okres wegetacji (70 – 90) dni. Nie jest to zboże, ale używa się tę roślinę w podobny sposób. Ma wielorakie zastosowanie najczęściej, jada się ją w postaci kaszy, a kasza gryczana jest niezwykle prozdrowotna ma jednak specyficzny smak i jest wielu, którym nie smakuje. Wielka szkoda. Jest doskonałym produktem na diecie bezglutenowej, ponieważ go nie posiada, jak każde pseudo zboże. I świetnym pokarmem dla chorych na choroby dieto zależne.
Oprócz kaszy robi się mąkę, z której można piec placuszki, albo piec chleb tyle, że wtedy musi być dodatek pszenicy, bo gryka nie ma glutenu.
Słoma z  odpadów po młócce jest używana jako pasza dla zwierząt, ale tylko jako cenny dodatek, bo może wywołać wysypkę u zwierząt. Kwiaty i liście zawierają dużo rutyny oraz wiele innych flawonoidów i są lecznicze. Podaję ciekawostkę:

rutynę, którą zawiera „rutinoskorbin ” pozyskuje się z gryki.

Jak pisał poeta „…gryka jak śnieg biała…” tak jest w istocie, gdy zakwita gryka, pola, na których wegetuje, wyglądają bajecznie, a jej kwiaty zwabiają pszczoły, bo to miododajna roślina, potem miód gryczany, który z tego powstaje, jest następnym prozdrowotnym produktem. Niestety przez to, że potrzebuje oblotu pszczół, jest rośliną o ryzykownej wydajności plonu. Za to można ją hodować po innych roślinach, bo dobrze wykorzystuje resztki z gleby. Kwitnie też bardzo krótko.

Gryka to roślina fitosanitarna i hiper akumulator ekologiczny. Poprzez swoją wegetację zmniejsza ilość patogenów w glebie np. nicieni oraz ogranicza ich rozwój. Doskonale oczyszcza glebę i usuwa zanieczyszczenia ze środowiska wokół siebie. Nie wiem, czy to nie jest dobry pomysł, by siać grykę w miejskich parkach lub wokół zadymionych miast, pod warunkiem, żeby jej nie zbierać do celów spożytkowania przez człowieka potem, tylko skosić i zrobić dobry nawóz. W dodatku ta roślina ma niezwykłe walory dodające urody pejzażom, na których rośnie. Póki co to abstrakcyjny pomysł, bo jak na razie oprócz jedzenia kaszy gryczanej nie widać takiej pozytywnej mody.
Z łuski gryki wyrabia się:

  • materace,
  • poduszki,
  • siedliska,
  • maty,
  • ortodyski,
  • wkładki do butów.

Łuski bardzo łatwo dopasowują się kształtu, zachowują chłód, wchłaniają wilgoć, zatrzymują rozwój szkodliwych mikroorganizmów (roztocza bytujące w każdym kurzu, grzyby bakterie). Emitują promieniowanie elektromagnetyczne korzystne dla ludzkiego organizmu.

Skład chemiczny zawiera:

  • cukry proste leczące i wzmacniające serce,
  • bogata w błonniki,
  • nienasycone kw.tłuszczowe,
  • związki bioaktywne,
  • zawiera lizynę (opisywaną tutaj -> „Chleba naszego powszedniego…” -wędrówka po zbożach, cz. III) w większej ilości niż zboża,
  • sporą ilość aminokwasów egzogennych w tym siarkowych,
  • witaminy w tym dużą zawartość witamin z grupy B, wit. C ma w bardzo ciekawym zestawieniu, bo z dużą dawką rutyny, która jest niezwykle cenna. Duża zawartość flawonoidów  (kwercetyna, witeksyna, orientyna) w tym właśnie rutyna czyni tę roślinę leczniczą.
  • Gryka zawiera rzadkie pierwiastki:
    • brom,
    • kobalt,
    • platyna – które gromadzą się głównie w łusce ziarna (otrębach).
    • Wapnia w gryce jest 2x więcej niż w mleku.

Co to rutyna:
To związek organiczny z grupy glikozydów flawonoidowych. Po raz pierwszy wyizolowano ją z ziela rutyny zwyczajnej, jest też w dziurawcu, berberysie i w wielu innych ziołach dlatego ją potem przypomnę. Ma cenne właściwości:

  • Silne właściwości uszczelniające naczynia krwionośne włosowate (czyli te najmniejsze) i anty wysiękowe, a to oznacza, że leczy i zapobiega w powstawaniu żylaków, pajęczaków, dobrze służy przy retinopatii cukrzycowej, miażdżycy oraz zaburzeniach krążenia żylnego, a także zapobiega krwawieniom z nosa,
  • Zapobiega powstawaniu wolnych rodników, wysoce reaktywnych. O wolnych rodnikach napiszę przy okazji pisania o ziołach,
  • Spowalnia utlenianie wit. C tym samym przedłużając jej działanie, wspomaga też jej wchłanianie. W zestawie Wit. C, wapń, cynk, selen,
    (wszystko to ma gryka) wpływa na ograniczenie kataru i poprawia odporność. Tak więc ugotuj sobie na obiad grykę, gdy czujesz, że katar się za ciebie bierze!
  • Zmniejsza toksyczność utlenionego cholesterolu i wpływa też na jego obniżenie,
  • Zapobiega nadmiernej krzepliwości krwi, co chroni przed udarami i zawałami.

Wspomnę jeszcze, że gryka stabilizuje glikemię po posiłkową i stabilizuje zawartość glukozy we krwi. Tak więc jest to ” złoty posiłek „.
Inne narody jadają grykę- Francuzi i Niemcy w postaci naleśników z mąki, Hindusi pieką chlebki, Rosjanie hreczki i bliny.

Pozdrawiam i zapraszam na kolejny wpis
Pyskówka | Dobre Jedzenie Gotuje

 

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Przeczytaj inne:
Historia pewnego pudełka

Pomiędzy 11 a 17 lipca miałem nerwowy okres i kilka załatwień w ZUS. Co ciekawe w tych dniach miałem okazję...

Jeśli lubicie mój serwis i czerpieicie czasem inspiracje

To kliknijcie lubie to i zacznijcie obserwować nas na Facebooku jak i na Twitterze Obserwuj @DJGotuje <![CDATA[// <![CDATA[ // //...

Zamknij