” Chleba naszego powszedniego…” – wędrówka po zbożach cz.II.

” Chleba naszego powszedniego…” – wędrówka po zbożach cz.II.

Kontynuujemy naszą wędrówkę po zbożach. Poprzednio poznaliśmy: pszenicę, żyto i jęczmień. Dziś pora na kolejne odmiany zapraszam do lektury… 

Proso-wiechlinowate. 

Równie stare zboże co poprzednie w Chińskiej osadzie odkryto jego ślady z okresu 8 500-7 000 lat p.n.e. To trawa jednoroczna o dużej plenności, roślina dnia krótkiego, okres wegetacji 80 – 100 dni. Rozwinięty mocno system korzeniowy pozwala na czerpanie wody z głębszych warstw gleby, dlatego proso znosi nawet dużą suszę i właściwie preferuje suche warunki, ale lubi super zasobną glebę.

Skład chemiczny: charakteryzuje się mniejszą zawartością chlorofilu, średnią karotenu za to ma dużo krzemionki. Białka prosa nie zawierają glutenu i jest ich stosunkowo mało ok. 4,5% za to tłuszczy aż 59%, przez to jest trudny do przechowywania, za to jego tłuszcze są lżej strawne niż te w pozostałych zbożach. Jest rekordzistą pod względem posiadania witamin z grupy B, w zasadzie posiada je wszystkie, a ich ilość jest dwukrotnie wyższa niż w pszenicy czy życie. Sole mineralne to-fosfor, wapń (spore ilości), cynk, jod, potas, sód, magnez (też dużo), brom.

Ponieważ nie posiada glutenu, to nie alergizuje osób uczulonych na tę substancję, dobrze służy np.astmatykom.
Jest jedynym zbożem, które mogą jadać chorzy na celiakię. Bogactwo wit. B, magnezu oraz zawartość bromu czyni proso dobrym środkiem na uspakajanie i jako pomoc w stanach depresyjnych, bezsenności, nerwowości, wpływa na polepszenie nastroju.
Wysoka zawartość magnezu (który zwiększa efektywność receptorów insuliny i glukozy we krwi) nadaje prosu prym w zwalczaniu cukrzycy i jej zapobieganiu.
Kwercetyna, kurkumina, kw.elagowy (występuje w żółci) i wiele innych bardzo wartościowych substancji powoduje, że proso należy do znaczących detoksy kantów  obniżających ryzyko zachorowania na nowotwory. Optymalizuje pracę układu odpornościowego. Poprawia funkcjonowanie układu mięśniowo-szkieletowego. Dobrze przysługuje się sercu, poszerza naczynia krwionośne. Błonnik w prosie dobrze wpływa korzystnie na schorzenia przewodu pokarmowego np. wrzody żołądka, rak jelita grubego, zaparcia, nadmiar gazów,  wzdęcia i skurcze.

Proso jest dobrym pokarmem dla osób na diecie bezglutenowej, ale zabrania się go w dietach beztłuszczowych w tym wątrobowych i w diecie z ograniczeniem błonnika.

Zastosowanie: najpopularniejsza jest kasza jaglana do gotowania na sypko, może być spożywana jako zamiennik kartofli przy jedzeniu różnych mięs i sosów, ale też na słodko z cukrem, owocami, śmietanką itp. ugotowana na mleku nadaje jej delikatności. Gruboziarnista służy do wypiekania płaskich chlebków. Robi się mąkę do ciast, kleików, kisieli i budyniów. W Chinach, Nepalu i w Afryce z prosa wyrabia się alkohole. Proso dobrze służy też do wyrobu skrobi i cukru gronowego, służy też jako karma dla zwierząt w tym ptactwa.

Kasza jaglana to – “złoty posiłek”.

Owies-wiechlinowate.

Typowa roślina dnia długiego co skraca okres rozwoju wegetatywnego i szybciej powoduje wytworzenie wiechy. Jest stosunkowo młodym zbożem, bo pojawił się kilka tysięcy lat później niż jęczmień czy pszenica ok.1500 – 700 lat p.n.e. Zaliczany jest do roślin fitosanitarnych, a  jego system korzenny wydziela  substancje (awenacyna), która chroni go przed patogenami np.grzybami. Ziarno pozbawione łuski przewyższa swoimi wartościami odżywczymi kilkakrotnie inne zboża, właściwie to jedna wielka spiżarnia.

Skład chemiczny:  zawiera trzykrotnie więcej tłuszczy niż inne zboża, bogaty jest w tak cenne tłuszcze, jak:

  • oleinowy,
  • linolowy,
  • linolenowy,
  • i wiele innych.

Oprócz tych cennych tłuszczy posiada świetne białka (awenina, aweno-lina), lipoproteiny, aminokwasy, peptydy, sterydy, flawonoidy, saponiny, kw.pantotenowy, kw.arachidonowy, kw. foliowy i kw. fitynowy. Sole mineralne to krzemionka i to rozpuszczalna w wodzie oraz wiele innych, a także sporo witamin w tym dużo z grupy B, Błonnik (zawierający b-glukany).
To wszystko sprawia, że owies jest okrzyknięty jako “najzdrowszy pokarm świata” i plasuje się na tej liście bardzo wysoko.

Oto owsiane dobrodziejstwa: 

  • Jako profilaktyka dla uniknięcia chorób tzw. cywilizacyjnych cukrzyca, miażdżyca, otyłość, nowotwory w tym rak jelita grubego,
  • Błonnik zawarty w owsie zmniejsza poziom cholesterolu ogólnego we krwi. Obniża skutecznie ciśnienie,
  • Świetne flawonoidy i saponiny są środkiem odmładzającym silnie cały organizm, to środki przeciw starzeniu. Działają moczopędnie,      oczyszczając nerki. Saponiny są też środkiem przeciwgrzybiczym,
  • Aktywizuje hormony, zwiększa popęd płciowy, pomaga przy nadczynności tarczycy,
  • Skutecznie oddziałuje na system nerwowy, lecząc nawet wręcz wyczerpania stanami depresyjnymi i sytuacji stresowych oraz osłabienie   na tle nerwowym, leczy bezsenność,
  • Zawarte w owsie enzymy leczą wątrobę, a także zapobiegają jej uszkodzeniu,
  • Sole mineralne, a zwłaszcza krzemionka, która łatwo rozpuszcza się w wodzie i leczy choroby reumatyczne, artretyzm,
  • Świetnie działa na skórę i jej kondycję, leczy i wspomaga choroby skórne takie jak trądziki, owrzodzenia nawet przyspiesza gojenie ran. Dotyczy to też włosów i paznokci. Maseczka z owsianką to jeden z najsłynniejszych eliksirów młodości w Hollywood (przepis na końcu),
  • Jako roślina fitosanitarna pomaga glebie w oczyszczaniu z patogenów, które zwalcza w sobie w czasie wegetacji,
  • Leczy próchnicę zębów (palenie fajki z wysuszoną łuską owsa).

Ciekawostki: Owsianką karmiono gladiatorów na okrągło, co dawało im siłę do walki, a ci najlepsi dostawali przed walką dodatkowo amarantus. Jak ktoś zastanawia się skąd koń to takie silne stworzenie, to powinien wiedzieć, że często sypią mu owies do jedzenia.
Owies też jest rośliną leczniczą, robi się odwary do picia z jego kłosów i słomy i jako przymoczki na chore miejsca oraz rany.

Zastosowanie: płatki owsiane – “złoty posiłek”, mąki, karmienie zwierząt w tym ptactwa  w przemyśle kosmetycznym,  farmaceutycznym, chemicznym.

Powyższy opis dedykuję wszystkim niechorującym na celiakię i hołdującym diecie bezglutenowej. Popatrzcie, co tracicie.
Ostatnie badania dowodzą, że owies w niektórych przypadkach można dołączyć do diety chorych na celiakię, sądzę, że ci z nich w najcięższym stanie muszą nadal bardzo uważać.

Obiecany przepis na maseczkę “piękności”:
-3 kopiaste łyżki płatków owsianych trochę namoczyć z wodą (tak, aby była gęsta papka), wbić 1 żółtko (sparzyć porządnie najpierw jajo), dodać łyżkę miodu, dodać 2 -3 łyżki soku z cytryny. Gotowe.  20 min trzymać na twarzy potem zmyć ciepłą wodą.

Pozdrawiam Serdecznie
Pyskówka | Dobre Jedzenie Gotuje



Przeczytaj inne:
Krokiety low cost

Pora na kolejne danie niskobudżetowe i zastosowanie dla pozostałego mięsa lub warzyw. Tym razem zrobimy krokiety. Krokiety są popularnym dodatkiem do...

Jutro relacja na FB z wyjazdu do Krakowa

Jutro w Krakowie będzie sie działo znów będę walczył aby mnie nikt nie otruł w zbiorowym żywieniu ;) Zarzucę może...

Zamknij